-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:14038 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:2

انسان هر قدر كه پست باشد و حلال و حرام را قبول نداشته باشد ولي بعضي از كارها را فطرتاً نميپذيرد ولي مرتكب ميشود. ميخواهم بگويم چرا بعضي از زنها و مردها بدن خود را به صورت لخت نمايان ميكنند و اين عمل بيشرمانه را انجام ميدهند، اينها از لحاظ شرعي به چه مرحلهاي رسيدهاند؟ چه كمبودي دارند؟ گاهي شخصي از اين كه والدينش به جايي از بدن او نگاه كنند خجالت ميكشد ولي همين شخص در جاي ديگر تمام بدنش را در معرض ديد نامحرم قرار ميدهد. واقعاً دليل اين مسئله چيست؟



در پاسخ به سؤال مذكور و دلائل و انگيزهها و علتهايي كه موجب ميشوند تا انسان با آن وضع در تمام اجتماع ظاهر شود، بايد توجه داشت همان طوري كه روحيات و خصلتها و صفات و خلقيات انسانها متفاوت است علت روي آوردن به موارد مذكور نيز متفاوت است؛ به عنوان مثال ميتوان به عوامل ذيل اشاره كرد:

1 - جهل به ارزش انسان: اگر اسلام به زن توصيه ميكند كه حجاب را رعايت كند چون براي او ارزش والايي قائل است. همان طوري كه يك طلا فروش براي طلاهاي خود ارزش قائل است. در هنگام شب آنها را همراه خود در منزل و يا در گاو صندوق نگهداري ميكند تا از دسترس دزدان و سارقان در امان باشند، امّا يك آهن فروش به اين اندازه از آهن آلات خود نگهداري نميكند. پس اگر انسان ارزش خود را بداند هيچ وقت خود را در معرض خطر نابودي و آفت قرار نميدهد.

2 - عدم آگاهي انسان به حقيقت و باطن گناه.

يكي از عوامل مهم و اساسي ارتكاب گناه؛ جهل و ناداني است و هيچ ارتباطي هم با فطرت ندارد. زيرا افرادي در خانوادههاي اصيل و مذهبي در دامان پدر و مادر پاك تربيت ميشوند اما در يك مرحله از زندگي به علت غفلت و يا عدم آگاهي به حقيقت گناه و يا به علت عوامل محيطي و اجتماعي و دوستان ناآگاه و آلوده دچار گناه ميشوند.

البته ناگفته نماند كه ما نبايد فقط به ظاهر افراد توجه كنيم و به اعمال و جنبههاي باطني و مثبت او بي توجه باشيم. افرادي هستند كه اهل نماز و روزه و مسائل مذهبي و ديني هستند، اما گاهي به علت جهل و بي توجهي با ظاهري نامناسب در جامعه ظاهر ميشوند كه بايد با شيوههاي مختلف امر به معروف و نهي از منكر آنها را هدايت كرد.

3 - بي توجهي به وظايف و دستورات سازنده مربوط به روابط زن و مرد و روابط آنها با اجتماع نيز از جمله اين عوامل است.

5 - تربيت نادرست در خانواده و مدرسه؛ اگر والدين و معلم روش صحيح زندگي را تعليم بدهند ديگر افراد به سقوط اخلاقي نزديك نميشوند.



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.